Værdigrundlag

Transformerens værdigrundlag tager udgangspunkt i klyngens børnesyn, hvor udgangspunktet er at alle børn skal have lige muligheder for udvikling og læring. Vores praksis tager udgangspunkt i disse værdier:

Børns autonomi

Ethvert barn er et autonomt væsen. Et autonomt væsen definerer vi som: hele livsduelige selvbestemmende mennesker.Forudsætningen for at blive et helt og livsdueligt menneske er betinget af evnen til at kunne mestre sit eget liv. Vi tror på børns evne til at ville, skulle og kunne selv. At vores store opgave er at understøtte deres egen autonomi, som selvstyrende og selvstændige mennesker. Børns autonomi er medfødt og skal derfor ikke tillæres, men udvikles og mestres.  De voksne tager derfor børnenes bidrag seriøst og agerer som rollemodeller for hvordan man navigerer i livet, alene og sammen med andre. Vores måde at forstå læring, dannelse, leg, relationer og fællesskaber tager udgangspunkt i denne forståelse af børn.

Relationer – alle børn skal have en positiv voksen kontakt

Gode relationer til andre mennesker er en grundforudsætning for menneskelig trivsel. Børn i transformeren skal kunne føle sig trygge og have relationer til voksne og andre børn. De voksne har ansvaret for den gode relation. Børns udvikling er generelt betinget af at de føler sig trygge, deres læring har bedre betingelser når de føler sig set, hørt og forstået på egne præmisser. Det er igennem relationen og den tryghed som den giver, at barnet får de bedste muligheder for at udvikle sig.

Barnet er opdagelsesrejsende i sin egen fortælling

Vi ser barnet som en opdagelsesrejsende i sin egen verden, både den fysiske verden præget af sanserne, men også begrebernes verden præget af tankerne. De voksne veksler imellem at være guiden på vej igennem bakker og vandhuller, at udforske krogene hånd i hånd med barnet og at sidde på bagerste elefant på vej igennem ideernes jungle.  Hvert barn rejser sin egen vej, som sig selv på vej mod nye erkendelser og erfaringer, både sprogligt og kropsligt lageret. Nogen gange sammen med andre på en fælles rute, men lige så ofte som kaptajn på sit eget skib uden et fastlagt mål.

Fællesskaber

Børns relationer til andre børn er noget af det vigtigste i deres livsverden, hvilket de voksne har ansvaret for at understøtte. Fællesskabet er en arena hvor børn lærer socialt ansvar og at respektere forskellighed. Vi forstår fællesskaber som noget der findes i mange former og størrelser. Dette gælder både børnefællesskaber, men også barn-voksen fællesskaber, alle som dynamiske størrelser der skifter afhængig af kontekst.

Legen

Vi ser legen som noget der har egen værdi. Legens mål er ofte legen selv, men er uløseligt forbundet med læring. Der findes ikke leg uden læring. Transformeren er et sted hvor legens nuancer skal have lov til at blive udfoldet. Både lege hvor børn selv initierer og styrer og hvor de voksne gør det. Man kan lege en vild slås leg med kammeraterne den ene dag og den næste dag leger man den samme leg med en voksen hvor man lærer at passe på hinanden. Legen er stedet hvor kreativitet og fantasi får lov at vokse. Her kan de voksne både fange barnets nysgerrighed og den opdagelsesrejse de er på. Men også være inspirator for nye tanker og ideer.

Engagement

Grundstenen i transformerens virke er medarbejdernes vilje til at ville noget på børnenes vegne. Vi vil gerne spille hinanden bedre både børn og voksne. I Transformeren betragter vi medarbejdernes forskelligheder og det de brænder for som en fælles styrke. At den enkelte kan udfolde sine kompetencer giver engagement og beriger det samlede arbejdsfællesskab. Høj faglighed og stort engagement hos medarbejderne, gør Transformeren til et godt sted at være.